صنایع دام و طیورمقالات علمی

غلظت کل مواد جامد در شیر یا جایگزین شیر برای گوساله های شیری

محدود کردن شیر یا جایگزین شیر (MR) تغذیه شده به گوساله های شیری تا 10 درصد وزن بدن، با غلظت 12.5 درصد مواد جامد کل (TS)، یک استراتژی رایج تغذیه است که باعث ترویج زودهنگام شیرگیری می شود و هزینه کل خوراک برای پرورش گوساله های جوان را کاهش می دهد. با این حال، این استراتژی با عملکرد و رفاه ضعیف به خطر افتاده است. از آنجایی که یک برنامه غذایی مایع محدود، رشد گوساله را به دلیل عرضه محدود مواد مغذی محدود می کند، تحقیقات مختلف در مورد افزایش عرضه مواد مغذی از خوراک مایع، رشد، سلامت و رفاه گوساله ها را بهبود بخشیده است. عرضه مواد مغذی ممکن است با تغذیه مقادیر بیشتر شیر یا MR به طور متوسط %12.5 TS، یا با افزایش TS بالاتر از 12.5% با افزایش غلظت جایگزین شیر TS به تنهایی (TS+)، یا با افزایش غلظت TS و حجم به طور همزمان (TSV+) افزایش یابد.

هدف از این بررسی، بحث در مورد برنامه های تغذیه خوراک مایع با غلظت TS بیشتر در جایگزین شیر یا در شیر، با در نظر گرفتن اثرات چنین استراتژی هایی بر عملکرد و توسعه دستگاه گوارش قبل از از شیر گرفتن و عملکرد آینده گوساله های شیری است. این بررسی بر روی برنامه های تغذیه خوراک مایع تمرکز خواهد کرد که بر اساس افزایش غلظت TS (به عنوان مثال، TS + یا TSV +) است. بنابراین، برنامه های تغذیه خوراک مایع تقویت شده تنها بر اساس افزایش حجم، مورد بحث قرار نخواهد گرفت.

با اینکه نرخ رشد بهبود یافته در گوساله های تغذیه شده با برنامه TSV+ مشاهده شده است، با این حال، کاهش مصرف استارتر قبل از شیرگیری می تواند اثرات منفی بر مصرف ماده خشک، میانگین افزایش وزن روزانه و قابلیت هضم پس از شیرگیری داشته باشد. تغذیه برنامه TS+ ممکن است اختلال در مصرف استارتر را کاهش دهد و بنابراین اثرات مثبتی بر عملکرد، قابلیت هضم مواد مغذی و سلامتی داشته باشد. هنگام در نظر گرفتن یک برنامه تغذیه سریع با TS+ یا TSV+، مهم است که اسمولالیته خوراک مایع را در نظر بگیرید. مطالعات بیشتر برای تایید این فرضیه و هزینه-فایده برنامه های تغذیه خوراک مایع جایگزین و همچنین غلظت بهینه TS شیر یا MR تغذیه شده به گوساله های شیری ضروری است.

افزایش همزمان غلظت TS و حجم تغذیه شده باعث بهبود عملکرد و رشد بدن گوساله های شیری در دوره پیش از شیرگیری می شود، اما ممکن است مصرف استارتر قبل از شیرگیری و ADG پس از شیرگیری را کاهش دهد. علاوه بر این، تغذیه برنامه های +TSV ممکن است با گوساله های کوچکتر دشوار باشد و هزینه های پرورش کلی را افزایش دهد.

افزایش عرضه مواد مغذی با افزایش غلظت TS جایگزین شیر، یا با افزودن جایگزین شیر به شیر بدون افزایش حجم کلی، ممکن است وسیله ای برای افزایش مواد مغذی بدون تأثیر بر روزهای اسهال یا مصرف استارتر باشد. با این حال، به نظر می رسد اثرات طولانی مدت بر رشد و عملکرد حیوانات پس از 180 روزگی ناپدید می شود. توصیه‌هایی برای حداکثر غلظت TS در خوراک مایع برای گوساله‌های شیری هنوز به خوبی ثابت نشده است، و تحقیقات بیشتری در مورد اثرات جیره مایع با غلظت‌های مختلف TS بر عملکرد گوساله، تحلیل‌های اقتصادی و مقرون به صرفه بودن شیوه‌های مختلف تغذیه مورد نیاز است.

مقدار جایگزین شیر یا اصلاح کننده اضافه شده به شیر باید دائماً کنترل شود، زیرا اسمولالیته نهایی کنترل نشده محلول، می تواند منجر به مشکلات گوارشی در گوساله ها، مانند زخم و نفخ شیردان شود. اگرچه مقادیر مرجع به خوبی مشخص نشده اند، اسمولالیته بیش از 500 mOsm/kg نگران کننده است. درصد TS ممکن است تا 15% زمانی که اسمولالیته نهایی ناشناخته است، و تا 18% و 20% TS تا زمانی که اسمولالیته نهایی از 500 mOsm/kg بیشتر نباشد. همچنین، مدیران گوساله باید همیشه آب با کیفیت ارائه دهند، اما نمی توانند برای بهبود مشکلات مرتبط با اسمولالیته بالا به آن تکیه کنند.

غلظت کل مواد جامد در شیر یا جایگزین شیر برای گوساله های شیری
غلظت کل مواد جامد در شیر یا جایگزین شیر برای گوساله های شیری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا