مقالات علمی

اهمیت ریتم شبانه روزی در تغذیه گاوهای شیری

ریتم‌های بیولوژیکی، الگوهای تکرار شونده‌ای هستند که توسط مکانیسم‌های حفظ زمان در حیوان هدایت شده و سازگار هستند زیرا فیزیولوژی و متابولیسم را با محیط خارجی هماهنگ می‌کنند. گاو شیری دارای یک الگوی طبیعی و شناخته شده روزانه از مصرف خوراک و تولید شیر است، اما تنظیم این ریتم ها به خوبی در منابع توصیف نشده است یا در مدیریت فعلی گاوهای شیری به خوبی در نظر گرفته نشده است.

یافته های اخیر به وضوح مکانیسم های حفظ زمان شبانه روزی را در بافت های محیطی توصیف کرده اند که به زمان در دسترس بودن خوراک پاسخ می دهند. برخی از استراتژی‌های مدیریتی در مزارع شیری ممکن است منجر به عدم هماهنگی تعاملات بین زمان‌ بندی مرکزی و پستانی شود و منجر به کاهش تولید و کارایی شیر شود. معمولاً فرض بر این است که تغذیه جیره مخلوط، شرایط ثابتی در شکمبه ایجاد می کند، اما تغییرات زیاد در میزان مصرف خوراک در طول روز باعث نوسانات زیادی در تخمیر شکمبه ای و مواد مغذی جذب شده می شود. همچنین ترکیب شیر در طول روز به دلیل پویایی در جذب مواد مغذی و تنظیم بیولوژیکی که سعی در مطابقت با تولید و ترکیب شیر با نیاز گوساله در طول روز دارد، متفاوت است.

مطالعه اخیر نشان داده است که تولید شیر در طول روز متفاوت است و با زمان مصرف خوراک و جذب مواد مغذی اصلاح می شود. همچنین نشان داده شده است که این ریتم ها تحت تأثیر زمان تحویل خوراک قرار می گیرند. ما انتظار داریم که حداکثر تولید و کارایی شیر زمانی حاصل شود که تخمیر شکمبه ثابت‌تری داشته باشیم و با زمان جذب مواد مغذی و ظرفیت پستانی برای تولید شیر مطابقت داشته باشیم. مدیریت زمان تغذیه فرصتی برای اصلاح مصرف خوراک در طول روز فراهم می کند، اما واکنش های رفتاری پیچیده هستند. درک تأثیر ریتم‌های شبانه‌روزی پایه‌ای را برای توسعه استراتژی‌های تغذیه و مدیریت با در نظر گرفتن پویایی شبانه‌روزی مصرف و تولید شیر فراهم می‌کند و فرصت‌هایی را برای دستاوردهای جدید در کارایی، رفاه و سلامت گاو فراهم می‌کند.

ساعت‌های شبانه‌روزی ریتم‌های درون‌زا در مغز و بافت‌های محیطی هستند که توسط نور و تغذیه به چالش می‌افتند. این سیستم قوی فیزیولوژی و متابولیسم را با محیط خارجی هماهنگ می کند. گاو شیری دارای یک الگوی روزانه واضح از مصرف خوراک است که پیامدهایی برای تخمیر پایدار شکمبه و جذب مواد مغذی دارد و الگوی روزانه تولید شیر با زمان جذب مواد مغذی اصلاح می‌شود. زمان تحویل خوراک و مدیریت خوراک بهترین فرصت ما برای اصلاح الگوی روزانه مصرف خوراک و جذب مواد مغذی است. ما انتظار داریم که در نظر گرفتن ریتم های شبانه روزی گاو شیری منجر به بهبود تغذیه و شیوه های مدیریتی شود که کارایی را از طریق مکانیسم های شکمبه ای و پس از جذب افزایش می دهد.

اهمیت ریتم شبانه روزی در تغذیه گاوهای شیری
اهمیت ریتم شبانه روزی در تغذیه گاوهای شیری
اهمیت ریتم شبانه روزی در تغذیه گاوهای شیری
اهمیت ریتم شبانه روزی در تغذیه گاوهای شیری
اهمیت ریتم شبانه روزی در تغذیه گاوهای شیری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا