مقالات علمی

رابطه بین مقدار اوره شیر و صفات مهم شیر در گاو هلشتاین

پرورش گاو با انتشار نیتروژن کم به عنوان یک اقدام متقابل برای کاهش دفع نیتروژن به منابع آب زیرزمینی ناشی از تولید لبنیات پیشنهاد شده است. میزان اوره شیر (MU) به طور بالقوه می تواند به عنوان یک صفت شاخص جدید اندازه گیری شده، برای انتشار نیتروژن توسط گاوها باشد. بنابراین، پارامترهای ژنتیکی مربوط به MU و ارتباط آن با سایر صفات شیر را برآورد کرده ایم.

ما 4,178,735 نمونه شیر جمع‌آوری‌شده بین ژانویه 2008 تا ژوئن 2019 از 261,866 گاو شیری هلشتاین آلمان را در اولین، دوم و سومین شیردهی آن‌ها تجزیه و تحلیل کردیم. برآورد حداکثر درست نمایی محدود با استفاده از مدل‌های رگرسیون تصادفی تک متغیره و دو متغیره در WOMBAT انجام شد. ما برآوردهای متوسط وراثت پذیری روزانه را برای MU روزانه 0.24 در گاوهای شکم اول، 0.23 در گاوهای شکم دوم و 0.21 در گاوهای شکم سوم با میانگین SDs ژنتیکی روزانه 25.16mg/kg و 24.93mg/kg و 23.75mg/kg به دست آوردیم.

به طور متوسط و برای روزهای شیردهی، تخمین تکرارپذیری در گاوهای شکم اول، دوم و سوم 0.41 و کم بود. یک همبستگی ژنتیکی مثبت قوی بین MU و تولید اوره شیر (MUY؛ 0.72 به طور متوسط) یافت شد. علاوه بر این، وراثت‌پذیری‌های شیر 305 روزه به ترتیب 0.50 و 0.52 و 0.50 در گاوهای شکم اول، دوم و سوم با همبستگی ژنتیکی 0.94 یا بالاتر برای MU در شیردهی‌های مختلف برآورد شد. در مقابل، میانگین تخمین‌های همبستگی ژنتیکی بین MU و سایر صفات شیر کم بود (0.07- تا 0.15). برآوردهای وراثت پذیری متوسط به وضوح امکان انتخاب احتمالی برای MU را فراهم می کند و تخمین های نزدیک به صفر همبستگی های ژنتیکی، نشان دهنده عدم خطر پاسخ های انتخاب همبسته نامطلوب در سایر صفات شیر است. با این حال، هنوز باید یک رابطه بین MU به عنوان یک ویژگی شاخص و صفت هدف که به عنوان مجموع انتشار نیتروژن فردی تعریف می شود، ایجاد شود.

در این مطالعه، پارامترهای ژنتیکی مرتبط با MU را با استفاده از 261,866 گاو هلشتاین آلمانی و 4,178,735 نمونه شیر به عنوان اولین گام برای اجرای این صفت در ارزیابی‌های ژنتیکی به‌عنوان یک صفت شاخص به منظور انتخاب گاوهایی با انتشار نیتروژن بسیار کم تعیین کردیم. برآوردهای وراثت پذیری متوسط و انحرافات ژنتیکی کاملاً بالا، نشان دهنده امکان اصلاح نژاد بر اساس MU بود. همبستگی ژنتیکی ضعیف تعیین شده بین MU و سایر صفات شیر نشان داد که با اجرای MU در برنامه اصلاح نژاد ملی، هیچ ضرر ظاهری از نظر اهداف اصلاحی برای این صفات شیر وجود ندارد. اگر MU در ارزیابی‌های ژنتیکی ادغام شود، پیشنهاد می‌کنیم که ارزش MU را برای گاوهای شکم اول به‌عنوان یک صفت جداگانه برای MU برای شکم ‌های بعدی در نظر بگیریم. بنابراین، MU می تواند یک ویژگی شاخص مناسب برای کمک به کاهش دفع اوره از طریق انتخاب باشد. با این حال، رابطه بین MU و دفع واقعی اوره باید در آینده بیشتر مورد بررسی قرار گیرد زیرا نتایج متناقضی در مورد رابطه واقعی بین MU و انتشار نیتروژن به دست آمده است.

رابطه اوره شیر و صفات مهم شیر گاو هلشتاین
رابطه اوره شیر و صفات مهم شیر گاو هلشتاین
رابطه اوره شیر و صفات مهم شیر گاو هلشتاین
رابطه اوره شیر و صفات مهم شیر گاو هلشتاین
رابطه اوره شیر و صفات مهم شیر گاو هلشتاین
رابطه اوره شیر و صفات مهم شیر گاو هلشتاین
رابطه اوره شیر و صفات مهم شیر گاو هلشتاین
رابطه اوره شیر و صفات مهم شیر گاو هلشتاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا